• nl

Telefoon: +31 (0)76 – 572 24 50

> Gerard van den Berg

Slider
Slider

Mensen zijn continue in beweging en worden gestuurd door hun emoties.
Ik geniet ervan om als ontwerper mooie dingen te bedenken en die vervolgens als vakkundig vormgever te concretiseren. Daarbij is het fantastisch dat je creaties door veel verschillende mensen uit allerlei culturen worden gewaardeerd. Dat bevestigt je in het idee dat de kwaliteit van een goed ontwerp universeel is.’

Gerard van den Berg is een onderzoeker en levensgenieter. De drang naar avontuur en zijn nieuwsgierigheid naar ‘het andere’ bracht hem als jongeman al liftend in alle uithoeken van de wereld. Zijn bagage bestond uit een rugzak, een scherp waarnemingsvermogen en een creatieve ‘open mind’. In die tijd ontdekte hij de schoonheid van eenvoud en puurheid, en zijn liefde voor natuurlijke vormen en materialen, die jaren later zijn ontwerpen zouden karakteriseren.

Een andere fundamentele jeugdervaring is zijn opleiding tot meubelmaker.
Ik heb het ambacht technisch perfect leren uitoefenen. Onder leiding van buitengewoon ervaren vakmensen heb ik leren schaven en sleutelen aan modellen, en alle mogelijke materialen en productietechnieken moeten uitproberen. Daardoor weet ik heel goed hoe mensen zitten en hoe een zitmeubel moet worden gemaakt. Mijn technische kennis vormt een wezenlijke bijdrage aan mijn artistieke creativiteit.

Een zitmeubel van Gerard van den Berg is in alle opzichten het resultaat van ontwerpen en vormgeven. Meubels die bieden waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk lekker zitten. Die vanzelfsprekende combinatie van creativiteit en vakmanschap zorgt ervoor dat veel van zijn modellen door een mondiaal publiek worden aangeschaft. Wereldwijd worden zijn modellen verkocht.
De kunst van ontwerpen is volgens Gerard van den Berg heel zuiver blijven denken. Hij focust op een basisidee en vermijdt de neiging om dat te gaan versieren en te compliceren.
‘Ik probeer de enkelvoudige, pure vorm vast te houden vanaf de eerste schets tot en met de uiteindelijke productie. Een idee wordt er volgens mij niet beter van als je er steeds meer dingetjes aan gaat toevoegen. De kracht zit in de essentie van het uitgangspunt, niet in de opsmuk. Zo gauw je die nodig hebt, ontbreekt er kennelijk iets aan het idee zelf.’

Een van de vernieuwingen die Gerard van den Berg in het naoorlogse ontwerpen van zitmeubels heeft gestimuleerd, is het niet basaal uitgaan van het framewerk.
Bij het frame ben je altijd gebonden aan een bepaalde dikte en dat stuurt je ontwerp. Als je uitgaat van de bekleding, ben je vaak veel vrijer in je mogelijkheden. Zo bracht bijvoorbeeld de hangmat me op het idee dat je door een slim gebruik van stoffering optimaal comfort kunt creëren, zonder dat je een zwaar binnenwerk nodig hebt. Daardoor kon ik mijn ontwerp lichtvoetiger en ranker maken, terwijl het degelijk en geriefelijk bleef. Op die momenten ervaar ik dat de combinatie van creatief denken en kennis van materialen en techniek meer is dan een eenvoudige optelsom.’

De meubels van Gerard van den Berg stralen zonder uitzondering een spanning uit in vormgeving en materiaalkeuze. Duidelijke rechte lijnen contrasteren met een volle, vloeiende zitvorm. Hard metaal ondersteunt zachte stoffering zoals soepel leer. Koel tegenover warm en kleurrijk. Karaktervolle materialen zoals zelf ontwikkelde stoere leersoorten en pure houtsoorten onderstrepen het ontwerp.

‘Ik hou er niet van dat meubels aan de vloer gekleefd staan. Vandaar die lichtvoetigheid. De combinatie met de wat vollere, organische vorm daarboven is voor mij heel natuurlijk. Denk aan de uitstraling van de vrouw of het renpaard. Zonder spanning en contrast swingt een ontwerp niet. It takes two to tango.’

Gerard van den Berg heeft ook spraakmakende modellen ontworpen voor Montis, Molteni, Wittmann en Lensvelt. Tijdens zijn lange carrière ontving Gerard van den Berg diverse prestigieuze prijzen, waaronder de Kho Liang Prijs (1984), de Mobilia vernieuwingsprijs (1990), de prijs voor Binnenhuis-architectuur (1991) en de prijs voor het beste Nederlandse meubelontwerp (1984 en 1997).