Gerard van den Berg
Gerard van den Berg
Gerard van den Berg
Gerard van den Berg

 

Gerard van den Berg 

Een fundamentele jeugdervaring is zijn opleiding tot meubelmaker.

‘Ik heb het ambacht technisch perfect leren uitoefenen. Onder leiding van buitengewoon ervaren vakmensen heb ik leren schaven en sleutelen aan modellen, en alle mogelijke materialen en productietechnieken moeten uitproberen. Daardoor weet ik heel goed hoe mensen zitten en hoe een zitmeubel moet worden gemaakt. Mijn technische kennis vormt een wezenlijke bijdrage aan mijn artistieke creativiteit.‘
Mensen zijn continue in beweging en worden gestuurd door hun emoties.
‘Ik geniet ervan om als ontwerper mooie dingen te bedenken en die vervolgens als vakkundig vormgever te concretiseren. Daarbij is het fantastisch dat je creaties door veel verschillende mensen uit allerlei culturen worden gewaardeerd. Dat bevestigt je in het idee dat de kwaliteit van een goed ontwerp universeel is.’

Een zitmeubel ontworpen door Gerard van den Berg is, dus bijvoorbeeld een Gerard van den Berg bank, in alle opzichten het resultaat van ontwerpen en vormgeven. Meubels die bieden waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk lekker zitten. Die vanzelfsprekende combinatie van creativiteit en vakmanschap zorgt ervoor dat veel van zijn modellen door een mondiaal publiek worden aangeschaft. Wereldwijd worden zijn modellen verkocht en herkend. Vaak ziet het publiek dat het een Gerard van den Berg fauteuil is. Daarnaast ook natuurlijk een Gerard van den Berg stoel. Dit zijn modellen die echt zijn karakter uiten.
De kunst van ontwerpen is volgens Gerard van den Berg heel zuiver blijven denken. Hij focust op een basisidee en vermijdt de neiging om dat te gaan versieren en te compliceren. ‘Ik probeer de enkelvoudige, pure vorm vast te houden vanaf de eerste schets tot en met de uiteindelijke productie. Een idee wordt er volgens mij niet beter van als je er steeds meer dingetjes aan gaat toevoegen. De kracht zit in de essentie van het uitgangspunt, niet in de opsmuk. Zo gauw je die nodig hebt, ontbreekt er kennelijk iets aan het idee zelf.’

Een van de vernieuwingen die Gerard van den Berg in het naoorlogse ontwerpen van zitmeubels heeft gestimuleerd, is het niet basaal uitgaan van het framewerk. ‘Bij het frame ben je altijd gebonden aan een bepaalde dikte en dat stuurt je ontwerp. Als je uitgaat van de bekleding, ben je vaak veel vrijer in je mogelijkheden. Zo bracht bijvoorbeeld de hangmat me op het idee dat je door een slim gebruik van stoffering optimaal comfort kunt creëren, zonder dat je een zwaar binnenwerk nodig hebt. Daardoor kon ik mijn ontwerp lichtvoetiger en ranker maken, terwijl het degelijk en geriefelijk bleef. Op die momenten ervaar ik dat de combinatie van creatief denken en kennis van materialen en techniek meer is dan een eenvoudige optelsom.’

Prijzen Gerard van den Berg

Tijdens zijn lange carrière ontving Gerard van den Berg diverse prestigieuze prijzen, waaronder de Kho Liang Prijs (1984), de Mobilia vernieuwingsprijs (1990), de prijs voor Binnenhuis-architectuur (1991) en de prijs voor het beste Nederlandse meubelontwerp (1984 en 1997).
De echte Gerard van den Berg fauteuil is eigenwijs en simpel in zijn uitstraling. Om tot een echte Gerard van den Berg fauteuil te komen is hij constant bezig met zijn omgeving. De nieuwe Gerard van den Berg fauteuil Seat 24 is door hem bedacht in een vliegtuig toen hij in een fijne vliegtuig stoel zat. De omgeving gaf hem destijds de inspiratie en dit moest hij toen meteen vastleggen op een servetje van het vliegtuig. Uiteindelijk zie je aan de lijnvorming van de stoel dat het een Gerard van den Berg fauteuil is. Daarnaast is voor de collectie van Label van den Berg de Gerard van den Berg fauteuil Hidde echt een icoon.

Iconen van Gerard van den Berg

De meest iconische Gerard van den Berg stoel is de Mali uit de collectie van Label van den Berg. Bij deze Gerard van den Berg stoel zie je dat no-nonsens karakter heel goed terugkomen. Bij al zijn ontwerpen zijn stof of leer mogelijk en omdat de Gerard van den Berg stoel heel tijdloos is kiest Label van den Berg vaak voor natuurlijke leersoorten waar je de leef kenmerken nog ziet zitten in de leersoorten. Denk bij deze kenmerken aan insectenbeten, littekens en de striae van een dier. De Gerard van den Berg stoel krijgt door deze natuurlijke materialen de tijdloze uitstraling die bij het design past.

Naast de iconische stoel en fauteuil kan de Gerard van den Berg bank niet ontbreken natuurlijk. Deze zogenoemde Gerard van den Berg bank is uniek en speels tegelijk in zijn uitstraling. In alle banken uit de collectie van Label die hij heeft ontworpen zie je het karakter van Gerard terug wat het uiteindelijk een Gerard van den Berg bank maakt. De ontwerpen worden over de hele wereld herkent en zodra Label van den Berg een Gerard van den Berg bank meeneemt naar de beurs zien mensen meteen aan het model dat het ontwerp van Gerard afkomt. Dit imperium van herkenning heeft hij in de afgelopen 40 jaar opgebouwd door al zijn mooie ontwerpen. Label van den Berg is natuurlijk door Gerard opgericht en heeft het geluk dat de modellen die hij ontwerpt ook echt bij het karakter van het bedrijf past. De Gerard van den Berg bank straalt dezelfde tijdloze sfeer uit als wat Label van den Berg uitstraalt en past daardoor mooi bij elkaar.